Karl Marx och Friedrich Engels var de första som gav socialismens idéer en vetenskaplig grund. Här diskuterar Engels de tidiga socialistiska rörelserna, som han och Marx beskrev som utopiska. Samtidigt förklarar han även grunderna i den marxistiska världsåskådningen. Denna skrift är en klassisk och lättförståelig introduktion till marxismen.
”Nya fakta framtvingade en ny undersökning av hela den hittillsvarande historien, och då visade det sig att all hittillsvarande historia med undantag för urtillstånden var historien om klasstrider, att dessa samhällsklasser som bekämpar varandra alltid varit skapelser av produktions- och utbytesförhållandena, med ett ord av sin epoks ekonomiska förhållanden. Det visade sig alltså att samhällets ekonomiska struktur bildade den reala grundvalen, ur vilken hela överbyggnaden av rättsliga och politiska institutioner såväl som de religiösa, filosofiska och övriga föreställningarna under varje historisk epok ytterst låter sig förklaras.” – F. Engels
I vilken mening stod världen ”på huvudet” för 1700-talets filosofer?
Vad menar Engels när han skriver: ”Lika litet som alla deras föregångare kunde 1700-talets stora tänkare nå utöver de skrankor, som deras egen epok rest dem”?
Varför var de institutioner som skapades genom ”förnuftets seger” sådana ”karikatyrer, som väckte bitter besvikelse”?
Vad förenar alla de ”tre stora utopisterna”?
Hur gör ”modern industrin” en revolution nödvändig?
Varför var dessa tidiga sociala system från första början "dömda att förbli utopier"?
I vilken mening är politik ”vetenskapen om produktionen”?
I vilken mening var Fouriers historieuppfattning dialektisk?
Vilka likheter kan vi se mellan Owens och Marx filosofi?
Vilka var begränsningarna i Owens kommunism?
Vad är dialektik?
Vad är skillnaden mellan antikens dialektik och Hegels dialektik?
Vad är problemet med Hegels dialektik?
Vad menade Engels när han sade att den moderna materialismen ”behöver inte längre någon över de andra vetenskaperna stående filosofi”?
Varför är Hegels filosofi viktig för socialismen?
Vilka stora förändringar i arbetsfördelningen och produktivkrafterna har ägt rum under de senaste årtiondena, och vilka politiska och sociala förändringar har varit förknippade med dessa förändringar?
Hur skulle du tillämpa Engels iakttagelse att man måste ”söka de yttersta orsakerna till alla samhälleliga förändringar och politiska omvälvningar inte i människornas hjärnor, inte i deras ökade insikt i den eviga sanningen och rättvisan, utan i förändringar i produktions- och utbytessättet” på en stor social rörelse i vår tid, såsom den politiska polariseringen i västvärlden?
Engels hänvisar till produktionens samhälleliga organisation inom fabriken. Vad menade han med detta?
Engels lägger stor vikt vid produktionen av ”varor”. Vad är en vara?
Vad är det för "felaktiga kretslopp" som Engels hänvisar till?
Vad menar Engels med ”detta mottryck från de våldsamt växande produktivkrafterna”, och vad är ”produktivkrafterna”?
Engels skriver att: ”Denna lösning kan endast ligga i att de moderna produktivkrafternas samhälleliga natur faktiskt erkännes, att alltså sätten för produktion, tillägnelse och utbyte sättes i samklang med produktionsmedlens samhälleliga karaktär.” Vad innebär det att erkänna produktivkrafternas samhälleliga natur?
Engels skriver att: ”Samhällskrafterna verkar helt som naturkrafterna: blint, våldsamt, förstörande, så länge vi inte känner till dem och inte räknar med dem.” Vad är det grundläggande skälet till att de sociala krafterna inte förstås eller kontrolleras av mänskligheten? Vad måste förändras för att de skall kunna förstås och kontrolleras?
På vilket sätt kan staten bli "hela samhällets representant” och varför skulle den då försvinna?